سفارش تبلیغ
صبا ویژن


دانستنیهای قرآنی - هیئت قرآنی تبیان


 

تعداد جزء قرآن

آیا مى دانید که : قرآن کریم داراى سى جزء است ، که هر جزء با جزء دیگر از نظر طول برابر است. احتمال دارد که حضرت رسول(ص)(3) یا جانشینان ایشان این تقسیم را، براى آن‏که قراءت روزانه قرآن آسان باشد، انجام داده‏اند. در مصحف رسمى امروز جهان اسلام، یعنى در مصحف مدینه، به کتابت عثمان طه، هر جزء درست در بیست صفحه پانزده سطرى کتابت شده است.

 


تعداد حزب قرآن

آیا مى دانید که : هر جزء از اجزاى سى‏گانه قرآن، چهار یا دو حزب و کل قرآن 120 یا شصت حزب است. شاید این تقسیم‏بندى نیز براى تسهیل قراءت قرآن در مجالس فاتحه بوده باشد.



تعداد آیات قرآن
آیا مى دانید که : تعداد آیات قرآن بر طبق اصح روایات 6236 فقره است.

 

 

تعداد کلمات قرآن
آیا مى دانید که : تعداد کلمات قرآن 77807 فقره است.

 


کلمه جلاله (اللَّه)

آیا مى دانید که : کلمه جلاله (اللَّه) در قرآن کریم 2699 بار به‏کار رفته است.



حامدات
آیا مى دانید که : حامدات پنج سوره است که با الحمدللَّه آغاز مى‏شود که از این قرارند:

1.سوره فاتحه.

2. سوره انعام.

 3. کهف.

 4. سبأ.

5. فاطر.



نویسنده : مسجد امام الهادی اعتمادیه » ساعت 8:6 عصر روز شنبه 88 اردیبهشت 12


 سوال:

چرا در نماز، قنوت مستحب است؟ آیا این حکم مستند قرآنى دارد؟

پاسخ:

مستند و دلیل وجوب یا استحباب احکام شرعى، فقط قرآن نیست بلکه روایات اهل‌بیت و... نیز مستند احکام شرعى هستند. قنوت در لغت به معنى دعا و عبادات با خضوع و خشوع است.

خداوند در قرآن مى‌فرماید: «حافِظوا عَلَى الصَّلَوتِ والصَّلوةِ الوُسطى وقوموا لِلّهِ قـانِتین»(بقره،238) در انجام همه نمازها، به خصوص نماز وُسطى کوشا باشید و با حالت قنوت (خضوع و خشوع) براى خدا قیام کنید. برخى قنوت در این آیه را به معنى همان قنوت در نماز مى‌دانند ولى غالب مفسران و فقیهان معتقدند، قنوت در این آیه به همان معنى لغوى (خضوع و خشوع) مى‌باشد.[1] در هر صورت حتى اگر به این آیه یا آیه 43 سوره آل‌عمران بر استحباب قنوت استدلال نشود تردیدى نیست که قنوت یکى از اجزاى مستحب نماز است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) و امامان معصوم(علیهم السلام) بسیار به آن توجه داشتند. در بعضى روایت‌ها اشاره شده که چون در محضر خدا براى نماز مى‌ایستیم، دعا مى‌کنیم. جا داشت که در پایان رکعت دوّم نیز که ایستادن در محضر خدا تمام مى‌شود و به رکوع مى‌رویم خدا را ستایش کنیم و او را بخوانیم.[2]

[1] ر.ک: بحارالانوار، علامه طباطبایى، ج 82، ص 195ـ194.

[2]. ر.ک: شیخ صدوق، علل الشرایع، ج1، ص260.



نویسنده : مسجد امام الهادی اعتمادیه » ساعت 11:21 صبح روز سه شنبه 87 بهمن 29


از امیرالمومنین علی (ع) روایت شده که رسول اکرم (ص) فرمودند

اگر می خواهی  خداوند دوستت بدارد از او بترس وتقوا پیشه کن

اگر می خواهی افریده های خدا تو را دوست بدارند به انان نیکی کن

اگر می خواهی خدا مال تو را فزونی بخشد زکات مالت را بپرداز

اگر می خواهی خداوند تنت را سالم دارد صدقه زیاد بده

اگر می خواهی خداوند طول عمرت بخشد صله رحم بجا اور

اگر می خواهی خدا با من (که پیامبر خدا هستم) محشورت فرماید در برابر خداوند یکتای قهار سجده ات را طولانی کن



نویسنده : مسجد امام الهادی اعتمادیه » ساعت 4:43 عصر روز سه شنبه 87 بهمن 15


 

خانواده



نویسنده : مسجد امام الهادی اعتمادیه » ساعت 12:20 عصر روز پنج شنبه 87 دی 5


 

آن زمان که در ابتدای راه تلاوت قرآن کریم آیات نورانی وحی را به سبک مرحوم استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» زمزمه می‌کردم، چهره نورانی پیرمردی که با صدای ملکوتی خود در کنار مقام معظم رهبری در حال تلاوت بود و تلاوتش به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد توجه من را به خود جلب کرد.


شاید در آن لحظات تحقق این امر که روزی با این پیر قرائت جهان اسلام هم‌نشین شوم و ساعاتی از تجربه، صفا و اخلاق زیبای وی ره‌آوردی کسب کنم، حتی در رؤیا نیز برایم غیر ممکن می‌نمود، اما دست تقدیر به گونه‌ای دیگر رقم خورد و من توانستم دو بار با این استاد روبه‌رو شوم.


اولین بار آن مربوط به زمانی بود که در افتتاحیه پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران در سال 78 در سالن کنفرانس سران اسلامی و در حضور این استاد به تلاوت قرآن پرداختم و آیاتی از سوره‌های «فتح» و «علق» را تلاوت کردم. آن زمان البته نمی‌دانستم که در حین تلاوت من آن هنگام که آیه «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ ...» را با مقام «حجاز» تلاوت می‌کردم استاد چه حرکاتی را با دست خود در تأیید تلاوت من انجام می‌دهد، حرکاتی که به تیتر همه بخش‌های خبری تلویزیون و روزنامه‌ها بدل شد.


البته بعد از تلاوت با این‌که قصد داشتم به حضور استاد برسم و وی را از نزدیک ببینم این امر برایم محقق نشد و فقط توانستم اخبار حضور وی و مصاحبه‌هایش را با شبکه‌های تلویزیونی مشاهده کنم.




بعد از اتمام نهار بار دیگر با استاد همنشین می‌شوم، شعیشع در حال صحبت گفتن از خاطرات خویش است، از سفر با «مصطفی اسماعیل» و «عبدالفتاح شعشاعی»، از قضیه وفات استاد مصطفی اسماعیل سخن می‌راند و این‌که او در آن زمان کجا بوده و چه می‌کرده و البته اشاره‌ای هم به نبود استعدادهای گذشته مصر در زمینه قرائت قرآن کریم می‌کند.


اما کار به اینجا ختم نشد، به طور دقیق 9 سال بعد از این ماجرا در مردادماه سال 87 از طریق اخبار مطلع شدم که استاد «ابوالعینین شعیشع» قرار است به عنوان مهمان ویژه در بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران حاضر شود.


البته این اتفاق هم‌زمان بود با زمانی که من در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به مناسبت سالروز تولد این استاد مصاحبه‌هایی با استادان و کارشناسان قرآنی ترتیب داده بودم و این مصاحبه‌ها از طریق خبرگزاری ایکنا منتشر می‌شد.



هر چه به روزهای آغازین مسابقات بین‌‌المللی قرآن نزدیک می‌شد اشتیاق و شعف من نیز برای دیدن استاد شعیشع دوچندان بیشتر می‌شد، اما گویا برخی مناسبات بین دو کشور مصر و ایران اجازه نداد این استاد به ایران سفر کند و چنان‌که شنیدم استاد شعیشع و همراهانش از فرودگاه مصر به منزل خود بازگردانده شدند.


اما دست تقدیر بر این بود که این استاد در آبان‌‌ماه 87 به عنوان مهمان ویژه و این بار در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان حاضر شود و قرار شده بود از شخصیت قرآنی وی نیز تجلیل شود.


این بار پرانرژی‌تر از قبل اخبار حضور وی در این مسابقات را پی‌گیری می‌کردم و حتی پیشنهاد دادم مصاحبه‌هایی که برای سالروز تولد وی با استادان قرآنی کشور ترتیب داده بودم به صورت مجله‌ای درآید و در مراسم تقدیر از این استاد بین حاضران توزیع شود که این پیشنهاد با موافقت مسئولان خبرگزاری قرآنی ایران روبرو شد.


البته من نیز به عنوان همراه این استاد در مدت حضورش در ایران و در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان انتخاب شدم تا بتوانم در قالب گفت‌گوهایی ضمن بهره‌گیری از تجربیات این استاد در زمینه فن تلاوت قرآن کریم این تجربه‌ها را از طریق خبرگزاری ایکنا به دیگر علاقه‌مندان نیز منتقل کنم.


 ادامه مطلب...



نویسنده : مسجد امام الهادی اعتمادیه » ساعت 8:16 عصر روز دوشنبه 87 آذر 11

<      1   2